SUKUTAULUT Konu - Nauha - Sedergren

SUKUTAULUT

Sedergren-sukututkimuksen tulokset on jo todettu varsin kypsiksi, mitä tulee Sedergrenien Kalajokisiin Nauha-juuriin. Tahtomattakin voi sattua virheitä, joissa riittää korjailtavaa ja uuttakin voi löytyä kovalla työllä. Nauha-sukujuuret ovat osoittautuneet vahvoiksi ja ne periytyvät pitkältä ajalta. Konun merkitys on hyvin pieni, mutta on mukana esiäidin nimenä. Tutkitusta materiaalista tarkempaa kuvausta voi katsella seuraavasta: "Poimintoja tutkimuksen lähdemateriaalista". Myllylä merkitsee ajoittain samaa kuin Nauha, ne ovat lähes synonyymejä. Yhteyden syntyminen Kurikkalaan, Konuun ja Rahkolaan ovat lyhyehkön ajanjakson asumispaikasta syntyneitä. Seuraavissa esityksissä henkilöille on kertynyt useita eri nimiä. Niitä on pyritty poimimaan juuri alkuperäisinä, millaisina nimet esiintyvät asiakirjoissa. Nimiä siten voi kertyä varsin pitkät litaniat, vaikka ihan pienet kirjoituserot eivät ole mukana.

Yleisesti sukupuuhun on tullut toki muutakin pientä ja uutta. Kaikki ei tule näkyville näissä tauluissa, jotakin jää aina "nurkan taakse". Täydennysten takana ovat mm. verkossa toimivat sukutietopalvelut (MyHeritage/Geni). Perinteisen sukututkimuksen mainiona apuna ovat digitoidut arkistot. Tutkijoistamme mainittakoon Jari Sedergren, Pentti Lindholm ja Ulla Paretskoi. Tärkeää sivustatukea on antanut Ritva Lanteri.

Uusin päivitetty aineisto on ao. raporteissa. "Päähaara" on ensimmäisenä ja se sisältää kaikki tiedossa olevat jälkipolvet 1800/1900-lukujen vaihteeseen saakka. Lähtöhenkilö on Perttu Ollinpoika Nauha ja sukupolvia siinä on yhdeksän. Toisessa haarassa on Sedergren-suvun kanta-isän Michel Kurickalan jälkipolvet Anna Konuun/Sedergreniin asti, kolme sukupolvea. Kolmannen haaran lähtöhenkilö on Nauha-suvun esiäiti Lisa Eskelintytär Myllylä, josta tauluja on 2 sukupolvea. Seuraavasta listasta voi hakea tarkemman lähtöhenkilön paikan sivuilla (raportti avautuu uuteen ikkunaan).

Anna Konun lähtöpaikka oli Kurikkala, myöhemmin Konu ja edelleen sotilaan vaimona hän olisi Cedergren, vaikka sellaista kirjausta ei tiettävästi ole löytynyt.

SUKUTAULUT 1-110  "Kalajoki" tai "Pielavesi" synnyinpaikka

• taulut 1-29  "Kalajoki" Lähtöhenkilö Perttu Ollinpoika Nauha
  • taulut 30-55 "Pielavesi" Matts Sedergren s. 1801 jälkeläisineen
  • taulut 56-110 "Kalajoki" jatkoa

SUKUTAULUT 111-113  "Kalajoki" lähtöhenkilö Michel Nilsson Kurickala

SUKUTAULUT 114-115 "Kalajoki" lähtöhenkilö Lisa Eskelintytär Myllylä

Matts Sedergren s. 1801 on sukutaulussa 30

Sotilas Matts Cedergren oli Johanin poika, Matts Johansson. Tutkimuksessa hänet on todettu Johan Nauhan pojaksi. Matts on yhdistetty Nauhan taloon Susanna-tyttären (1746) isämerkinnän pohjalta, ajalta ennen Cedergren-nimen antamista. Nauha-sukujuuria tukee myös Erik Erikinpojan pojan syntymämerkintä Iisalmessa 1783. Isän nimenä on Erik Nauhalainen! Lapsi on aikuistuttuaan kuollut 1815 Eric Cedergreninä. Matts perheineen liittyy myös Rahkoon (myöh. Rahkola). Alustava vihje siitä oli Erik-pojan syntymä s. 1764, sillä isäksi on merkitty Matts Johansson Rahkola. Perusteita sukuun liittämiseksi ei enempää löytynyt. Selitys saatiin lopulta Tuomiokirjoista, joihon viittaus on "Poimintoja tutkimuksen lähdemateriaalista". Nauhan perinnönjaossa 1750-luvun puolivälissä Matts sai Tyngänkylältä ensin Suvanto-tilan, jonka hän sitten vaihtoi 1760-luvulla Rahko-tilaan. Silloin nimi kirjoitettiin Matts Johansson Rahko.