Yhdistys

Sedergren-suvun historia

Sedergren on verrattain harvinainen nimi Suomessa. Nimen alkuperä liittyy ruotuväkilaitokseen 1700-luvun kruununtiloilla Pyhäjoki-Kalajokilaaksossa. Eräs sotilas sai sotilastorpan elääkseen ja sotilasnimen Cedergren, alun perin Matts Johansson Nauha, Kalajoen Pitkäiskylästä. Hänen Iisalmeen muuttonsa 1771 jälkeen Ylä-Savon Sedergrenit ovat levinneet ympäri Suomen ja naapurimaihin, erityisesti Ruotsiin.

Sedergren-suvun isälinjaa tunnetaan perinteisen sukutukimuksen perusteella noin 300 vuotta. Suvun alkuperä lähtee Kalajoelta Pohjois-Pohjanmaalta, Iisalmen kautta suku saapui Pielavedelle. Vuonna 2014 alkaen tutkimuksia on tehty myös DNA-testien avulla ja näin suvun läntinen alkuperä on vahvistettu. Pohjois-Savossa sukuun on tullut merkittävästi myös itäistä geneettistä vaikutusta, joka on luonnollista, sillä pari sataa vuotta on pitkä aika. Savon asutushistoriaan kuuluu, että väestöä on siirtynyt Hämeestä etelän suunnasta, joka näkyy vahvasti pohjois-savolaisten DNA-tutkimuksissa. Väestön sekoittumista on tapahtunut aikojen kuluessa paljon myös edeten Laatokan molemmin puolin ja hieman aiemman saamelaisasutuksenkin kanssa. Yhteenvetona voidaan sanoa, että nykyinen väestö perinteisillä asuinseuduilla on erittäin suomalaista. Vaikutteita on saatu joka suunnalta.

Yhteydenpito suvussa

Vanhaan hyvään aikaan ”ennen sotia” Sedergrenien sukuyhteydet olivat tiiviitä. Näin on kerrottu ja säilyneistä vanhoista valokuvistakin sen voi päätellä. Kyläkäynnit, häät, hautajaiset, juhlat olivat merkittäviä sukusiteiden lujittamisen kannalta, mutta siinä myös vaihdettiin tärkeät ja vähemmän tärkeät kuulumiset. Suvun laajetessa yhteyksien pitäminen on luonnostaan rajoittunut lähimpänä olevaan sukuun. Tämä etääntymisen kehitys jatkui 1900-luvun loppuun asti, kunnes alkoi ”elpyminen”. 1990-luvulla sukututkimus edistyi Jari Sedergrenin tutkimuksen kautta ja se oli internetissä tuoreeltaan esillä. Seurauksista voidaan sanoa, että sähköiset tiedotusvälineet ovat yhdistäneet. Internetissä toimivia "some"-yhteisöpalveluja on hyödynnetty seuraavasti: 1. Sedergren-ryhmä (groups.msn.com) 2003-2009, 2. Multiply.com vuonna 2009-2012, 3. Blogger (Google) 2013:sta alkaen ja samoihin aikoihin käynnistyi Facebookin ryhmä, jossa käydään sukulaisten välistä keskustelua.

Järjestyksessä kolmas yhteydenpitopaikka netissä, perustettu syksyllä 2012 osoitteeseen:

sedergrensuku.blogspot.com.

Em. blogista löytyy aikaisemmat sukutaulut, sisältäen tunnetut jälkipolvet Rahkolasta (johon sukuyhteys todettiin myöhemmin virhepäätelmäksi! uusi: Nauha!) ja Konusta (täsmentyi/syventyi Kurikkalaksi) alkaen. Sivusto Bloggerissa on edelleen toimiva. Kuva-albumien katselua ovat tukemassa useat muut Google-palvelut.

Yleistä infoa löytyy myös toisesta blogista, joka on täysin avoin (ei vaadi tunnuksia):

sedergren.blogspot.com

Käyttökelpoinen keskustelupaikka v:sta 2014 on Facebookin ryhmä 'Sukuseura Sedergren', koska se tavoittaa ihmiset erittäin hyvin..

Uusin ja järjestyksessä neljäs nettisivusto on tämä tässä osoitteessa (toukokuusta 2015 alkaen).

www.sedergren.fi

-------------------------