Suru-uutisia 2019

28.3.2019

Noin vuoden sisällä on tullut useita uutisia os. Sedergrenien poislähdöistä. Vastapainoksi on jokunen iloisempikin uutinen ollut kerrottavana ja luettavissa Jäsensivuilla.

Anna Kaisa* Vaaranmaa 20.06.1932 Pielavesi - 16.03.2019 Ruotsi Sundsvall
Liisa Koski 18.02.1935 Pielavesi - 17.03.2019 Ruotsi Borås

Vanhemmat olivat Heikki ja Anna Kustaava Sedergren os. Herranen. Kaksi heidän tytärtään kuoli Ruotsissa maaliskuussa 2019 perättäisinä päivinä. Otto-veljen kuolemasta Pielavedellä oli kulunut vain hieman yli puoli vuotta.

Yhteensä sisaruksia oli syntynyt kymmenen, mutta yksi heistä kuoli jo vauvana. Matti kuoli sodan vammoihin parikymppisenä. Liisa oli ensimmäinen Heikin ja Annan lapsista, jolle Jokela oli synnyinkoti. Muille sisaruksille Pielaveden Heinämäen kylällä sijaitseva Jokelan tila oli rakas lapsuudenkoti, lapsenlasille rakas mummola. Liisalle, Kaisalle ja muille sisaruksille Jokelasta jäi kullekin erilaisia muistoja. Otto mm. oli päättänyt jo 1960-luvulle tullessa, että "ei enää koskaan avaisi Jokelan ovea". Kunnes 2010-luvulla tuli toisiin aatoksiin ja kaipuu oli suurta. Myös Kaisa kävi välillä töissä muualla Suomessa ja Ruotsissa mm. Liisa-siskonsa lapsenhoitajana. Hän palasi vielä Jokelaankin lyhyeksi ajaksi, mutta pian se myyntiin pois. Liisa oli lähtenyt Ruotsiin eikä enää haikaillut Suomen oloihin, joissa ei vielä 1950-60 luvuilla ollut hurraamista. Liisa houkutteli myös Kaisan siirtymään ja asettumaan Ruotsiin. Sisarukset elivät välillä samoissa paikoissa ja olivat hyvin läheisiä toisilleen. Heidän molempien poislähtönsä myös sattuivat hämmästyttävän lähelle toisiaan, vaikkakin paikkakunnat sijaitsevat kaukana toisistaan.

1960-luvulla sekä Kaisa että Liisa perheineen lomailivat Suomessa. Lomamatkoillaan he kävivät tapaamassa sisarusten ja veljien perheitä. Kaisan perhe kävi useamman kerran Suomessa, Liisan perhe yhden kerran. Kaisa vieraili miehensä Joukon kanssa Suomessa vielä 2000-luvulla. Yhteyttä Suomessa asuviin sisaruksiin pidettiin pitkään pääasiassa puhelimitse.

Muisteloita hieman enemmän Jäsensivuilla.