Sukukokous ja -juhlat 2016 pidetty

19.7.2016

Sukukokous ja -juhlat 2016 pidettiin onnistuneesti viikonloppuna. Lauantaina 16.7.2016 aamulla vesisade piti sukuväen tiiviisti Heinämäen Teatteritalon katon alle, mutta iltapäivälle "tilattu" auringonpaiste sopi loppuohjemaan nakutetusti.

Osallistujamäärä nousi lähes aiempiin lukemiin. Arvio tässä vaiheessa osallistujien määrästä on 50-60 henkilöä. Positiivista kehitystä oli havaittavissa, sillä nuorempia osallistujia oli saatu mukaan. Ohjelmaa oli juuri tätä tarkoitusta varten säädettykin.

Ohjelmaa muokattiin joustavasti tilanteen mukaan. Arvo Karhusen Pielavesi-henkeä nostattava puhe tuli juuri sopivaan aikaan, lyhennettynä kylläkin. Jari Sedergrenin puhe sukututkimuksen uusista löydöistä herätti vilkasta keskustelua, olihan tutkijakaarti hyvin paikalla. Sukujuurien osalta uudet käsitykset Kalajoki-osuudelta ovat tarkentuneet ja tiedot laajentuneet kahdessa vuodessa. Sukuseuran oma nettisivusto on tullut käyttövalmiiksi päättyneellä toimintakaudella. Miikka Ritala kävi läpi lyhyesti ja ytimekkäästi sedergren.fi-sivuston toimintoja. Pääosin sukutapahtuma meni alustavan ohjelman mukaan. Video- esitysten sijaan annettiin tilaa uusille esiintyjille ja sukutarinoille. Kuultiin hieno lauluesitys, jonka esitti Kevin Sarinko. Tapani Rytkösellä oli tarinaa torikaupasta, pitkällä kokemuksella. Tämänkaltaisia esityksiä olikin odotettu ja toivottu ja nyt lopulta tämäkin toive täyttyi.

Ainakin nuorisolle oli mieleen "olumppialaiset". Pelivälineitä ei tarvinnut tyrkyttää, vaan niihin nuoret tarttuivat hanakasti. Muodostettiin joukkueet, jotka keräsivät useissa eri heittolajeissa pisteitä ja lopuksi oli vielä tietokilpailu. Voittajajoukkue selvisi ja upeat palkinnot riemastuttivat.

Sunnuntaina 17.7.2016 tehtiin kotiseutukierros Petäjäjärven ja Pikonniemen maisemiin neljän auton letkana. Sää oli vähän tuulinen ja muutama hetki koettiin pisarointia, mutta ei kastuttu. Halla-ahossa tosin emme tavanneet itseään omistajaa Asko Matilaista, koska oli sattunut pieni väärinkäsitys. Paikalla oli kuitenkin "tilanhoitaja", joka asuu ajoittain ja pitää paikat kunnossa. Pihalla olevaan kiveen on hakattu vuosiluku 1870, jolloin paikalle on rakennettu tilan rakennus, johon Nestor Sedergren tuli kotivävyksi 1800-luvun lopussa. Lapsia syntyi 11. Armida on vanhin, sittemmin Matilainen. Villisikoja on tilalla muutamia ja niistä on huolehdittava. Tarha-aitausta käytiin katsomassa, mutta possut vähän ujostelivat. Havaintoja ja kuvia kuitenkin tuli.

Pikonniementiellä jalkauduttiin Nikolai Sedergrenin yhden asumispaikan kohdalla, Pyykkilän. Ensin mentiin katsomaan vähän ylempänä rannasta Pekka Sedergrenin asumispaikkaa ja toiseksi Pyykkilää, jossa on ollut uudempi rakennus 1940-luvulta asti. Kuultiin useampi tarina paikan historiaa ja tällä kertaa katseltiin kirkkoa, Kirkonkylää ja satamaa ym. paikkoja vastarannalta.

Varsinaisessa sukukokouksessa, joka alkoi klo 13.45 käsiteltiin viralliset asiat. Uusi toimintasuunnitelma hyväksyttiin kaudelle 1.6.2016-31.5.2018. Valittiin uudet henkilöt hallitukseen. Hallituksen kokoonpano on nyt seuraava:

Simo Saarmala puheenjohtaja (Iisalmi)

Miikka Ritala    (Tesjoki)

Kari Salohalme    (Kuopio)

Pirjo Leskinen    (Viitasaari)

Kati Rosendahl (Joensuu)

Jarmo Partanen (Iisvesi)

Päivi Saarinen (Pielavesi)

Pentti Muona sihteeri (Helsinki)