Jäsenkirje no 01 /2015

24.5.2015

Sedergrenien sukuseura ry              Jäsenkirje nro 2015/1                         24.5.2015

Keväinen tervehdys Sedergrenien sukuseuralta!

Tämä kaikkien aikojen ensimmäinen Jäsenkirje aloittakoon Uuden aikakauden sukuseuran toiminnassa. Tiedotus olkoon kunnia-asiamme. Tämän kirjeen jakelu on ensisijaisesti sähköpostina, mutta osalle jäsenistöä se lähetetään myös kirjepostina, sillä sähköiset välineet eivät tavoita kaikkia.

1. Oma internet-sivusto sedergren.fi otettu käyttöön

Noin kolmen kuukauden urakka kehitystyötä www-sivujen kanssa on takana, kun sivustolle otettiin käyttöön oma osoite sedergren.fi. Käyttöönoton päivämäärä on 24.5.2015. Kokemuksia sivuston käytöstä hankittiin noin viikon ajan muutaman koekäyttäjän voimin. Kiitos heille! Palautetta voi antaa julkisten sivujen kautta kuka tahansa. Korjauksia ja muutoksia tulee nettisivuille aina ja jatkuvasti. Sopii kuitenkin toivoa, että perusrakenne sedergren.fi -sivustolla tulee säilymään pitkään. Yhdistyksellä ei ole vielä tunnuksia, joten sellaiselle paikka on "auki".

Kuka tahansa selaakin internettiä ja kirjoittaa osoitteeksi sedergren.fi, näkee muutamia julkisia sivujamme. Esim. vanhimmat sukutiedot Kalajoelta ovat avoimella sivulla "Sukututkimus". Sivusto jakautuu kahtia: 1) Julkisiin ja 2) Jäsensivuihin. Jäsensivuilla eteenpäin pääsy on mahdollista vain sukuseuran antamilla käyttäjätunnuksilla (sähköpostiosoite + salasana). Jäsensivuilta löytyvät laajemmat sukututkimukset ja -taulut sekä valokuvat ja sukutarinat. Aineistoja on kerätty pitkältä ajalta ja "saalista" tulikin suorastaan runsaasti. Läpikäyntiin kannattaa varata aikaa reilusti...

Niille jäsenille, joitten sähköpostiosoite on tiedossamme, lähetetään (tai on jo lähetetty) sukusivuja varten oma tunnus=sähköpostiosoite + salasana. Ei-jäsenet voivat halutessaan ilmoittautua esim. palautekanavaa hyväksi käyttäen. Palautekanava on Yhteystiedot-sivulla: "Täytä lomake ja lähetä viestisi". Tärkeää on, että palautteessa on kerrottu sähköpostiosoite, jonne uudet tunnukset voidaan toimittaa.

Täysin oman verkkosivuston perustamisen tavoitteena oli helppokäyttöisyys ja aktivoiva toiminnallisuus, jotka houkuttelevat jäseniä vaikuttamaan asioihin ja yhteydenottoihin. Aikaisemmat kokemukset liiankin monipuolisista nettipalveluista johtivat selvästi ongelmiin liian monilla. Siksi tultiin päätökseen tehdä "perussivut" ja avata oma www.sivusto. Vanhat blogit toimivat rinnalla, mutta vaisumpina uusista asioista. Facebookin keskusteluryhmä toimii niin ikään edelleen. Uudella sivustolla keskusteluja voi avata erikseen tai linkitettynä.

Toivomuksemme on, että uusi sivusto auttaisi kaikenlaisessa yhteydenpidossa sukulaisten kesken, myöskin sellaisiin, joilla ei ole mahdollisuutta omakohtaisesti netin käyttöön. Kaveriapu on suositeltavaa.

2. Sukuseuran tunnusten ideointi

Hallituksessa on käyty alustavaa keskustelua sukuseuran tunnuksista. Niitä olisi mielellään jo käytetty uudella verkkosivustolla. Tunnuksista voitaisiin käydä keskustelua laajemminkin ja ehkä käynnistää kilpailu ideoista. Toistaiseksi hallitus pohtii vaihtoehtoja, miten edettäisiin. Alustavat ideat ovat liikkuneet suvun perinteisten käsityö- ja rakentamisammattien tiimoilla. Verkossa etusivulla kuvassa onkin siivu puuveistosteoksesta, sukuseuran nimi päälle kirjoitettuna.

Kaikki uudet ehdotukset ovat tervetulleita. Lisäksi jatkoa ja lopputulosta ajatellen olisi tunnusten suunnittelijan löytyminen kallisarvoinen asia. Olisiko suvussa tai tuttavapiirissä henkilöä, jota kiinnostaisi tunnusten suunnittelun periaatteet ja menetelmät. Tavoitteena on onnistuneet tunnukset Sedergrenien sukuseuralle kohtuullisella aikataululla.

3. Tapahtumat - Tulevaisuuden näkymät

Sedergrenien sukuseuralla ei ole suunniteltuja tapahtumia vuodelle 2015, vaan vasta seuraavan sukukokouksen vuonna 2016 tuttuun tapaan.

Yksi yleinen tapahtuma kuitenkin ansaitsee pienen mainoksen, sillä se ehkä tarjoaa hyvän mahdollisuuden tavata sukulaisiakin Suomen suvessa:

Muikkuvestivaalit www.muikkuvestivaalit.fi/  Ilmainen kokokansan festivaali Pielavedellä 27.6.2015.

Näkemisiin, kuulemisiin, kirjoittelemisiin ja tapaamisiin. Iloista kesämieltä kaikille!

Sedergrenien sukuseura ry:n hallitus              sihteeri          Pentti Muona