15.12.2020 Joulukuinen kotiseutukierros

15.12.2020

Allekirjoittaneen aktivointi vanhoille sukupaikoille Pielavedelle onnistui hyvin yhdistyksemme pj Simo Saarmalalta, vaikka olosuhteet eivät ole nyt parhaimmillaan. Tämä vuodenaika yleensä rajoittaa kulkemista syrjäisempiin kolkkiin. Tilanne 8. ja 9. pv joulukuuta 2020 oli kuitenkin ok. Lunta ei nimittäin ollut, vain valoisuuden puute tuli nopeasti rajoitteeksi. Hyvä reissu tuli, kiitos Simolle. Saatiin kuvia ja videoitakin, joten reissuun voi olla ihan tyytyväinen. Koko kuvasarja videoineen on Jäsensivuilla (tunnuksen voi kysyä tarvittaessa lähettämällä asiallisen pyynnön yhteydenottolomakkeella). Tässä ohessa on muutama kuva, ei videoita. Retken paras videointi oli Veikko Partasen kertomus Heikki Sedegrenin vakavasta sairaskohtauksesta Partalan mailla 7.6.1962, Heikin kuolinpäivänä.

Ensimmäinen päivä 8.12.tiistai kiertelimme seuraavat paikat:
1) Mutkan mökin ja kentän paikka
2) Vakokangas
3) Jokelan piha tieltä nähtynä
4) Nurkkalan mökin rauniot

Muistin virkistys em. paikoista:
1) Heikki Sedergrenin s. 1890 syntymämökki Partalan mailla
2) Ville s. 1867 ja Mari Sedergrenin perheen asuinpaikka, muonamiehenmökki Partalan mailla
3) Heikki Sedergrenin s. 1890 perheen asuinsija 1930-50-luvuilla
4) Veikko Saringon s. 1919 perheen asuinsija 1950-60-luvuilla

Toinen päivä 9.12 keskiviikko matkasimme Pangan suuntaan, jossa on asunut ja vaikuttanut Johannes "Junnu" Sedergren (1872-1960) tilalla nimeltä Salmenniemi. Hänestä on kerrottu kirjassa 'Pangan ja Kyntisen seudun tarinoita' -kirjoissa 1-2. Junnu oli Vilhelmiina Sedergrenin s. 1837 poika. Hän oli siis sitä sukupolvea, joista kukaan muu elänyt noin pitkään 1900-luvun puolella.

Muitakin toisen päivän kohteita oli, mutta niissä oli enemmän yleistä mielenkiintoa, kuten Katajamäen metsätyötukikohdan paikka.

15.12.2020 Pentti Muona